Nakama

Isnin, 9 Disember 2013

Cerpen:Again(part 2)



"Aduh! Letihnya...mana dia ni?" Kojiharu bertanya Yui yang sedang menarik nafas akibat terlalu banyak belari.

"Mungkin dia dah balik kut.." Yui meneka. "Lagipun.." Yui menjeling sekelis ke arah jam tangannya. "Dah pukul 5 petang ni.."

"Esoklah..." Kojiharu bangun dari kerusi.

"Okey, jumpa esok.." balas Yui. 

Adakah..tu betul-betul Natsume...? Detik Yui. Kalau betul...

===

Sekolah Menegah Tinggi Tokyo,

Yui melihat sekolah lamanya. Dia mengeluh, kalaulah hari itu dia tidak bertindak mengikut perasaan tentu orang yang disukainya itu masih ada lagi dengannya. Angin yang bertiup menerbangkan topi yang dipakai Yui.

“Ah!” Yui mengejar topinya yang diterbangkan angin. Belum sempat Yui menangkapnya, seseorang menangkap topinya dan memberikan topi itu padanya.

“Nah!” dia tersenyum memandang Yui. Dia memberikan Yui topinya. Mata Yui membuntang luas. Empangan matanya pecah. Yui menangis.

“Cik, kenapa cik menangis? Cik tak apa-apa?” soal pemuda itu.Yui jatuh terduduk. Air mata yang mengalir di pipinya dikesat oleh pemuda itu. “Kenapa ni cik?” soal pemuda itu, prihatin.

“Natsume..awak Natsume, kan?” soal Yui. Yui menyentuh pipi pemuda itu.

“Ya...saya Takada Natsume. Kenapa cik?”

“Awak...tak kenal..saya?” Yui bertanya.

“Saya betul-betul tak kenal cik..” balas Natsume. Yui menunjukkan telefon bimbitnya kepada pemuda itu. Dia menunjukkan gambar Natsume dan dirinya sewaktu bersekolah dulu. Natsume memandang Yui, dia mengerutkan dahinya.

“Awak..ni siapa pada saya? Saya datang ke sini sebab saya nak pulihkan memori saya yang hilang. Awak tahu macam mana diri saya dulu?” tanya Natsume pada Yui. Air mata Yui bergenang lagi.

“Natsume! Maafkan saya! Semua ni salah saya! Kalau saya tak ikutkan perasaan dulu tentu awak tak akan koma dan.. hilang ingatan! Maafkan saya! Maaf!”

“Siapa nama cik?”  soal Natsume pada Yui. Dia masih lagi keliru dengan gadis di hadapannya. Siapa gadis ni pada diri aku dulu? Soal Natsume pada dirinya sendiri.

“Horie Yui. Bukan ke awak ada gambar saya dulu? Dalam telefon bimbit awak?” Natsume mengaru kepalanya yang tidak gatal Dia memetik jarinya.

“Maksud awak, telefon yang rosak tu ke? Ibu saya kata, telefon tu rosak sebab kemalangan dan tak dapat dibaiki lagi..” jawab Natsume, jujur.

“Tentu awak terseksa kan? Cuba mengingati memori dulu..tentu..sakit, kan?”

Natsume mengangguk. “Terus terang. Saya nak diri saya yang dulu balik semula, kerana keluarga saya nakkan diri saya yang lama semula selepas saya sedar dari koma. Setahun lepas tu saya jalani terapi dan macam-macam untuk memulihkan kembali fizikal saya. Tapi, masa tu saya rasa..hidup saya kosong dan gelap. Terumbang-ambing tanpa arah yang betul untuk dituju.  Saya rasa takut sangat sebab saya rasa hanya saya seorang di dalam dunia tu. Keluarga saya bagaikan orang asing bagi saya..” Natsume menghela nafasnya. Dia memegang pelipisnya dan menutup matanya. Yui menangis lagi, sebak di dada masih belum hilang.

“Tapi, bila saya menutup kembali mata saya, saya dapat satu mimpi. Mimpi yang sama dan sering terlayar di minda saya pada malam yang sama. Walaupun saya tak dapat ingat mimpi saya lepas saya bangun, saya hanya dapat ingat satu suara..suara yang sama. Suara yang sama dengan cik Yui. Suara tu kata, “ Natsume! Bangunlah dan cari saya!” masa tu say asentiasa berharap agar diri saya yang kembali semula  tetapi bila saya nak dapat dan gapai kembali memori tu, ia hilang. Bagai angin yang beterbangan menyebabkan saya rasa kosong. Walaupun saya cuba cari memori saya melalu album gambar tetapi ayah kata ibu dah buang gambar-gambar lama saya. Saya pun tak tahu kenapa..”

“Maafkan saya Natsume..”

“Kalau saya betul-betul ada kawan, tentu dia akan melawat saya. Ayah kata..saya pernah ada girlfriend tapi ayah tak tahu nama dia siapa. Ibu yang buat keputusan supaya keluarga kami berpindah ke Kyoto, di rumah nenek. Tapi, saya rasa saya masih lagi kosong dan saya ambil keputusan untuk ke Tokyo setelah berjaya pujuk ibu. Ibu langsung tak beritahu apa-apa pada saya tentang masa silam saya Cuma dia beritahu satu perkara je, “kalau jumpa budak perempuan tu lagi, kata padanya ibu minta maaf sebab ibu bawa kamu pergi jauh sebelum sempat dia tahu kamu dah pindah. Maafkan ibu juga ya, Natsume”. Jadi, hasrat saya untuk ke Tokyo melonjak naik setelah saya bertemu Ryu, kawan lama saya. Dan saya sampai ke sekolah ni..” Natsume kemudiannya memandang Yui. “Pelik kan? Saya boleh bercerita banyak sangat kat awak tentang dir saya. Maaflah, kalau awak rasa hidup saya membosankan..”

Yui kemudiannya bangun dan memegang tangan Natsume. Dia mengesat air matanya. “Akhirnya, saya jumpa Natsume balik..” Natsume mengangkat kening. Yui memeluk Natsume. “Maafkan saya, Natsume. Saya dah cari awak di hospital, tapi doktor tak tahu awak dipindahkan di mana. Maafkan saya Natsume. Saya Yui, girlfriend awak dulu..saya tak tahu awak berpindah ke Kyoto. Maafkan saya. Wlaupun saya tak tahu sebab apa Natsume suka saya tapi.. saya janji akan bantu Natsume pulihkan ingatan Natsume balik!” tekad Yui.

Natsume merenung Yui. “Awak girlfriend saya dulu?” Yui mengangguk. “Terima kasih sebab sudi bantu saya.”

Yui menggelengkan kepalanya. “Takpe, sebab orang yang paling saya suka ialah Natsume dan saya akan tolong Natsume. Jom!” Yui belari anak ke kedai crepe yang biasa dikunjunginya dan Natsume. Mereka ke berbagai tempat di mana mereka pernah bertemu dulu dan lain-lain lagi.

===

Petangnya,

“Yui, terima kasih. Saya dapat rasakan sesuatu, terima kasih atas pertolongan awak...”

“Saya harap Natsume akan pulih..” balas Yui. Natsume tersenyum dan mengenyit matanya.

“Okey! Saya harap harapan awak jadi kenyataan! Jumpa lagi! Ada masa saya telefon awak..”
Muka Yui merona merah. Dia memerhati Natsume dari jauh.

Mungkin, suatu hari nanti..awak akan dapat semula diri awak tu..rupanya, awak terpaksa jadi pelajar tahun 1 sebab awak terlepas satu tahun untuk pembelajaran awak, susah kan? Natsume..

===

Sejak pertemuan Yui dan Natsume, Natsume tidak menghadirkan diri lagi ke universiti. Itu membuatkan Yui risau. Tetapi, sejak hari tu Yui mendengar khabar angin yang Natusme telah berpindah ke tempat lain. Hinggalah, hari graduasi Yui. Natsume tidak pernah muncul. Ya, 3 tahun telah berlalu.

Setelah habis kerja, Yui ke taman di mana pertama kali dia bertemu Natsume dan Natsume meluahkan perasaannya pada Yui. Air mata Yui menitis.

Yui menalakan pandangannya ke langit merah, petang itu. “Dah 2 tahun berlalu..awak hilangkan diri lagi..Natsume. Awak tinggalkan saya kembali, Natsume..saya rindu awak..” Yui jatuh terduduk ke lantai taman. Awan hitam berarak, menjadikan petang itu mendung. Hujan turun dengan lebat seperti mana  hati Yui kala itu. Pecah seperti kaca.

Tiba-tiba, telefon Yui berdering.

“Yui-chan, saya suka Yui-chan. Sudi tak Yui-chan jadi kekasih saya? Boleh tak saya panggil Yui-chan, Yui je?” soal satu suara dari talian. Lidah Yui kelu.

“Ingat tak lagi? Masa saya luahkan perasaan kat Yui? Saya telefon Yui,walaupun Yui ada dekat je dengan saya tapi saya tetap telefon Yui..lepastu Yui pusing belakang bila saya suruh Yui pusing belakang. Masa tu pula hujan, habis baju sekolah kita basah...ingat lagi tak?”

Yui berpaling dan melihat Natsume sedang berdiri di belakangnya sambil tersenyum. Yui bangun dan meluru ke arah Natsume.  Yui masih lagi menangis. Natsume menyiman telefon bimbitnya ke dalam poket.

“Maaf, Yui. 3 tahun bukanlah masa yang pendek bagi saya, dah lama ke awak tunggu? Saya ambil masa untuk ingat semula memori saya setelah saya tinggalkan Tokyo. Ibu saya sakit pada hari itu juga, dan lepastu saya belajar balik di Universiti Kyoto untuk jaga ibu dan ringankan beban ayah. Masa saya pening kepala, satu persatu memori datang ke kepala saya, saya pengsan masa saya sedang menjaga ibu..dan masa saya di hospital, saya mengingati segala-galanya yang berlaku”

Yui memeluk Natsume, Natsume mengusap kepala Yui. “Gomen ne Yui(Maafkan saya Yui). Saya tinggalkan awak banyak kali. Tapi, kali ni saya kembali semula..sebagai Natsume yang pernah awak kenal dulu.  Terima kasih sebab tunggu saya selama ni. Sebab saya suka Yui, masa tu...lepas kelas tambahan, lepas semua orang balik. Yui pernah menyanyi dalam kelas, ingat tak? Saya teringgal nota dan kemudian bila saya dengar suara Yui, saya tak jadi ambil nota dan balik macam tu je. Saya suka suara Yui, kemudian saya jatuh cinta pada pemilik suara tu..saya suka Yui. Suka sangat kat Yui..sangat-sangat..terima kasih sebab sudi tunggu saya selama ni..”

“Saya pun suka Natsume! Terima kasih sebab selamatkan saya masa tu..” balas Yui. Mereka berdua bertentang mata dan tersenyum.

“Akhirnya Yui dah berubah, boleh pun cakap apa yang nak dikatakan dengan jujur..”

Mulai sekarang, kisah kami akan bermula kembali. Again, sekali lagi..kadang-kadang, menunggu seseorang itu bukanlah sesuatu perkara yang senang. Mahu mengatakan sesuatu yang jujur juga bukanlah senang, tapi kadang-kadang seseorang perlu mengulangi sesuatu sekali lagi. Sama juga seperti sejarah yang perlu diulangi jika dilupakan, memori adalah sesuatu yang beharga dan perlu dikenang, ia akan terlayar di minda..jagalah memori itu sebaiknya...


                                                       -TAMAT-

1 ulasan:

  1. Vampires is not at all like in the movies or books. Sure, I understand. You are young you have the whole world open to you. You can be anything that you choose if you apply yourself and try hard to work toward that goal. But being a Vampire is not what it seems like. It’s a life full of good, and amazing things. We are as human as you are.. It’s not what you are that counts, But how you choose to be. Do you want a life full of interesting things? Do you want to have power and influence over others? To be charming and desirable? To have wealth, health, and longevity, I can help you solve any problem you are having
    (1) If you want your ex back.
    (2) If you want to stop having bad dreams.
    (3) You want to be promoted in your office.
    (4) You want women/men to run after you.
    (5) If you want a child.
    (6) You want to be rich.
    (7) You want to tie your husband/wife to be yours forever.
    (8) If you need financial assistance.
    (9) If you want to stop your divorce.
    (10 If you want to divorce your husband.
    (11) If you want your wishes to be granted.
    contact the Vampires Lord on his Email: Richvampirekindom@gmail.com

    BalasPadam